رفتن به محتوای اصلی
با ما در ارتباط باشید!
همه چیز درباره غذاهای کاربردی

همه چیز درباره غذاهای کاربردی

در سال های اخیر، غذاهای کاربردی محبوبیت خود را در محافل بهداشت و سلامتی به دست آورده اند.

غذاهای کاربردی بسیار مغذی هستند و دارای فواید قدرتمند سلامتی هستند. به عنوان مثال، ممکن است در برابر بیماری بدن را محافظت کرده و از کمبود مواد مغذی جلوگیری می کند.

غذاهای کاربردی چه هستند؟
غذاهای کاربردی عناصری هستند که فواید سلامتی دارند و فراتر از ارزش غذایی آنهاست. برخی از آنها حاوی مکمل ها یا سایر مواد اضافی هستند که برای بهبود سلامتی طراحی شده اند.

به عنوان مثال، جو حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که باعث کاهش التهاب، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبود سلامت قلب می شود.

به طور مشابه، میوه ها و سبزیجات خواص آنتی اکسیدانی داشته و بدن را در برابر بیماری محافظت می کنند. بسیاری از آنها به ویژه، از آنتی اکسیدان ها غنی هستند. این مولکول ها به خنثی کردن ترکیبات مضر معروف به رادیکال های آزاد کمک می کنند و به جلوگیری از آسیب سلولی و برخی شرایط مزمن از جمله بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک می کنند.

برخی از غذاهای کاربردی همچنین از نظر اسیدهای چرب امگا 3 بسیار سرشار هستند. امگا 3 یک نوع چربی سالم که موجب کاهش التهاب، تقویت عملکرد مغز و تقویت سلامت قلب می شود.

انواع دیگر سرشار از فیبر هستند که می توانند کنترل بهتری در قند خون داشته و از شرایطی مانند دیابت، چاقی، بیماری قلبی و سکته مغزی محافظت کنند. فیبر همچنین ممکن است به جلوگیری از اختلالات گوارشی، از جمله دیورتیکولیت، زخم معده، بواسیر و ریفلاکس اسید معده کمک کند.

غذاهای کاربردی معمولاً به دو دسته معمولی و اصلاح شده تقسیم می شوند.

غذاهای متعارف کاربری معمولی مواد طبیعی هستند که سرشار از مواد مغذی مهمی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم برای قلب هستند.
در همین حال، غذاهای اصلاح شده با ترکیبات اضافی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروبیوتیک ها یا فیبر غنی شده اند تا مزایای سلامتی غذایی را افزایش دهند.

در اینجا چند نمونه از غذاهای کاربردی معمولی آورده شده است:
میوه ها: انواع توت ها، کیوی، گلابی، هلو، سیب، پرتقال، موز
سبزیجات: کلم بروکلی، گل کلم، کلم، اسفناج، کدو سبز
آجیل: بادام، بادام زمینی، پسته
بذرها: دانه های چیا، دانه های کتان، دانه های شاهدانه، دانه های کدو تنبل
حبوبات: لوبیای سیاه، نخود، عدس
غلات سبوس دار: جو، گندم سیاه، برنج قهوه ای
غذاهای دریایی: ماهی قزل آلا، ساردین
غذاهای تخمیر شده: تمپه، کوموچا، کیمچی، کفیر، سوسیس
گیاهان و ادویه جات ترشی جات: زردچوبه، دارچین، زنجبیل
نوشیدنی ها: قهوه، چای سبز، چای سیاه

در اینجا چند نمونه از غذاهای کاربردی اصلاح شده آورده شده است:
آب میوه های غنی شده
محصولات لبنی غنی شده، مانند شیر و ماست
جایگزین های شیر مانند بادام، برنج، نارگیل و شیر بادام زمینی
غلات غنی شده مانند نان و ماکارونی
غلات و گرانول غنی شده
تخمهای غنی شده

پر کردن رژیم غذایی با انواع غذاهای کاربردی – از جمله غذاهای معمولی و غنی شده – می تواند به شما در تهیه مواد مغذی مورد نیاز و محافظت در برابر کمبودهای مواد غذایی کمک کند. در حقیقت، از زمان معرفی غذاهای غنی شده، شیوع کمبودهای مواد مغذی به طور قابل توجهی در سراسر جهان کاهش یافته است.
به عنوان مثال، پس از آرد گندم غنی شده آهن در اردن، میزان آنمی فقر آهن در کودکان تقریباً به نصف کاهش یافته است.

علاوه بر لذت بردن از انواع غذاهای سالم کامل، می توانید غذاهای غنی شده بیشتری را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید تا هرگونه شکاف غذایی را پر کنید و از سلامتی خودتان بهتر حمایت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×بستن جستجو
جستجو